22.3.2016
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3

22.3.2016

SYYTÖN TUOMITAAN SYYLLISTEN PUOLESTA

Selkomessu

Pontius Pilatusta on sanottu maailman tunnetuimmaksi maaherraksi.  Hänen nimeään toistamme joka sunnuntai myös uskontunnustuksessamme: ”kärsi Pontius Pilatuksen aikana”.  Tunnetuksi Pilatus on tullut Jeesuksen ansiosta.  Ellei tuo mies olisi toiminut Rooman valtiovallan korkeimpana edustajana Jerusalemissa siihen aikaan, kun Jeesus vangittiin, emme tietäisi hänestä juuri mitään.  Hän olisi unohtunut monien muiden hallitsijoiden tavoin historian hämärään. 

Getsemanen puutarhassa Jeesuksen viholliset olivat yöllä Juudaksen avulla ottaneet kiinni hänet.  Jeesus tuotiin ylipappien ja lainopettajien eteen.  Häneltä kysyttiin, onko hän Jumalan Poika.  Kun Jeesus sanoi olevansa, juutalaisten johtajien mielestä hän syyllistyi jumalanpilkkaan.  Ylipapit ja lainopettajat eivät ymmärtäneet, että Jumalan Poika voisi olla tavallinen, köyhä Nasaretin mies.  Heitä loukkasi, kun Jeesus vieraili huonomaineisten ihmisten luona ja kertoi heille Jumalan rakkaudesta.  Juutalaisten oikeusistunto tuomitsi Jeesuksen syylliseksi.  He halusivat, että Jeesus saisi kuolemantuomion.  Heillä ei ollut kuitenkaan valtaa päättää näin ankarasta rangaistuksesta.  Siksi Jeesus vietiin maaherra Pilatuksen luokse. 

Pilatus ei kuulunut juutalaisten joukkoon eikä uskonut siihen Jumalaan, josta Vanhassa Testamentissa kerrottiin.  Siksi häntä eivät kiinnostaneet juutalaisten uskonnolliset kiistat.  Pilatus ei halunnut tuomita ketään jumalanpilkan vuoksi.  Sen Jeesuksen kiinniottajat hyvin tiesivät.  Siksi heidän täytyi esittää uusia syytöksiä.  Nyt he väittivät, että Jeesus oli sanonut itseään juutalaisten kuninkaaksi ja kieltänyt maksamasta veroja keisarille.  Tämä oli vakava syytös.  Jos Jeesus olisi todella pyrkinyt kuninkaaksi, tämä olisi ollut uhka keisarille.  Jeesus oli kuitenkin sanonut, ettei hänen kuninkuutensa ollut tästä maailmasta.  Jeesus ei halunnut olla maallinen kuningas, joka hallitsee voimalla ja väkivallalla.  Hänen valtakuntansa on toisenlainen, uskon ja rakkauden valtakunta.  Pilatus näki, ettei Jeesus valmistellut mitään kapinaa keisaria vastaan.  Syytökset Jeesusta vastaan olivat näin aiheettomia.  Juutalaisten johtajat kuitenkin painostivat Pilatusta tuomitsemaan Jeesuksen kuolemaan. 

Pilatus joutui vaikeaan tilanteeseen.  Sydämessään hän tunsi, että Jeesus oli syytön.  Mutta juutalaiset uhkailivat ja saivat Pilatuksen näin pelkäämään virkansa menettämistä.  Maaherra koetti nyt väistää vastuutaan siirtämällä Jeesuksen asian toisten käsiin.  Kuningas Herodes toimi Rooman vallan alaisena hallitsijana Jeesuksen kotiseudulla, Galileassa.  Herodes sattui juuri tuohon aikaan olemaan käymässä Jerusalemissa.  Siksi Pilatus lähetti Jeesuksen vielä Herodeksen luokse uutta tutkintaa varten.  Mutta tämäkään ei auttanut: Jeesus palautettiin takaisin Pilatuksen eteen.  Lopulta maaherra joutui, vastoin omantuntonsa ääntä tuomitsemaan Jeesuksen ristiinnaulittavaksi. 

Vaikka Pilatus toimikin korkeassa virassa, hän oli heikko ihminen.  Pilatuksella olisi ollut valta vapauttaa Jeesus, mutta pelkonsa vuoksi hän taipui painostuksen edessä.  Emme voi kuitenkaan väittää Pilatusta itseämme huonommaksi ihmiseksi.  Sillä mekin olemme usein tehneet samalla tavoin.  Emme uskalla puolustaa totuutta, kun pelkäämme menettävämme toisten suosion.  Emme kuuntele aina omantuntomme ääntä, vaan teemme niin kuin toiset ihmiset vaativat.  Mekin hylkäämme Jeesuksen, kun emme kuuntele hänen kutsuaan, vaan lähdemme omille teillemme. 

Päivän evankeliumissa Jeesus ei puolustaudu, kun häntä syytetään.  Herodeksen edessä hän on aivan hiljaa.  Hän suostuu viattomana kuolemaan kaikkien ihmisten puolesta.  Jeesus ei kuollut vain ystäviensä, vaan myös vihollistensa, syyttäjiensä ja teloittajiensa puolesta, myös Pilatuksen ja Herodeksen puolesta.  Koska Jeesus tuomittiin, meitä ei enää voi syyttää niistä asioista, joissa olemme tehneet väärin.  Jeesuksen tähden saamme syntimme anteeksi ja voimme päästä kerran ikuiseen elämään.   

Kun Jeesus vangittiin ja hänet tuomittiin, monet ihmiset jättivät hänet, ja Pietari jopa kielsi Vapahtajansa.  Me saamme nyt kuitenkin liittyä Jeesuksen ystäviin tunnustamalla yhteen ääneen kristillisen uskomme: 

 

Mika Riikonen