Haudanhoitopalvelut

Seurakunta tarjoaa haudanhoitopalveluja kaikille seurakunnan hautausmaille.

Hautainhoitorahastoon otetaan hautoja hoitoon joko kesäksi kerrallaan tai 5:n vuoden ajaksi.

Hoitosopimuksessa sovitaan hoitoajasta ja -maksusta, hoitoon kuuluvista tehtävistä ja kukkaistutuksista.

Hoitosopimukset tehdään seurakunnan hautausmaatoimistossa.

Haudanhoitosopimuksia vuodelle 2024 tehdään 30.4.2024 asti,  numerossa 044 737 2205

Haudanhoitohinnasto

Hautojen hoito-ohjeLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Hautainhoitorahaston säännötLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Hoitamattomien hautojen kriteeritLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Hautausmaatoimisto

Hautausmaat

Perennat hoitohaudoilla

Määräaikaisia hoitosopimuksia voidaan tehdä kesäkukkien sijaan myös monivuotisilla kukilla eli perennoilla.

Perennojen olennaisin ero kausikukkiin verrattuna on lyhyt kukinta, mutta kaunis ja kestävä lehdistö korvaa kukinnan vaatimattomuutta.

Kestäviä perennoja

Hoitohaudalle istutettava kukkalaji ja kappalemäärä riippuvat hautamuistomerkin koosta, kasvupaikan valo-varjosuhteista.

Yksivuotiset kasvit hoitohaudoilla

Seurakunnan hoidossa oleville haudoille istutetaan myös yksivuotisia kukkia sopimuksen mukaan.

Kesäkukkia ja kanervia

Hoitosopimuksen mukaiset kesäkukat istutetaan hoitohaudoille kesäkuussa ja kanervat syksyn alkaessa.

Kysy lisää hautausmaatoimistosta.

Punaisia kukkia haudalla.