Avioliiton esteiden tutkinta

(avioliittokuulutus)

Avioliittoon aikovien on yhdessä pyydettävä avioliiton esteiden tutkintaa ennen vihkimistä. Esteiden tutkinnan voi suorittaa se evankelis-luterilainen tai ortodoksinen seurakunta, johon toinen vihittävistä kuuluu. Myös Digi- ja väestötietovirasto voi suorittaa esteidentutkinnan.
Avioliiton esteiden tutkinta verkossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Verkossa tehty avioliiton esteiden tutkinta välittyy automaattisesti aluekeskusrekisteriin käsiteltäväksi. Henkilöllisyystodistus tarvitaan mukaan, jos pyyntö avioliiton esteiden tutkinnasta tehdään aluekeskusrekisterissä. Verkkopalvelussa henkilöllisyyden varmentamiseen käytetään pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta.

Avioliittoon aikovien on ilmoitettava sukunimivalinnastaan avioliiton esteiden tutkinnan yhteydessä. Jos avioliittoon aikovat eivät ilmoita sukunimivalinnastaan avioliiton esteiden tutkijalle, kumpikin puoliso säilyttää oman sukunimensä avioliittoon vihkimisen yhteydessä. Lisää tietoa sukunimen valinnasta: sukunimestä päättäminen avioituessaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Todistus avioliiton esteiden tutkinnasta

Todistuksen toimitetusta avioliiton esteiden tutkinnasta saa seitsemän päivän kuluttua tutkintapyynnöstä. Esteettömyystodistus on voimassa neljä kuukautta todistuksen antamisesta lukien. Todistus voidaan myös postittaa. Vihkipari antaa todistuksen vihkijälle viimeistään hääpäivänään.

Seurakunnan jäsenten avioliittoaikomus luetaan jumalanpalveluksessa ja avioliitolle rukoillaan Jumalan siunausta. Jumalanpalveluksessa lukeminen ei kuitenkaan ole pakollista, kuten ei myöskään julkaiseminen seurakunnan kirkollisissa ilmoituksissa. Perinteisesti kihlakumppanit, usein myös lähimmät sukulaiset, ovat läsnä jumalanpalveluksessa, jossa avioliittoaikomus luetaan.

Lisätietoja saa Kuopion aluekeskusrekisteristä, p. 040 4848 211, tai p. (017) 158 111 (vaihde)

esteidentutkinta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.