Virtasalmen kirkon historiaa

Virtasalmen ensimmäinen kirkko puukirkko rakennettiin vuosina 1872-1874 (Konst. Kiseleff).  Vihkiäiset olivat 20.8.1882. Pohjaltaan se oli ristimäinen ja malliltaan tornillinen ristikko. Rakennustaiteellisilta muodoiltaan kirkko sattuvasti edusti 1800-luvun jälkipuoliskon tyyliä. Kirkossa herätti erikoista huomiota pääoven puolen korkea torni monine jalkoineen. Kirkkohuoneen sisäkatteena oli puinen taitekatto. Korjauksia tehtiin vuosina 1926 ja 1927.
Kirkko paloi 8.5.1976 hellepäivän aamuyöllä sähköjohtoihin tulleen vian seurauksena. Palaneen kirkon rauniot päätettiin jättää paikalleen.

Virtasalmen nykyisen kirkon rakennus aloitettiin vuonna 1977. Pääsuunnittelijaksi valittiin arkkitehti Olavi Reima. Kirkko vihittiin käyttöön 11.6.1978.
Kirkossa on käytetty kahta erikoista rakennusmateriaalia. Toinen niistä on kaikkien nähtävissä oleva virtasalmelainen Ankeleen kalkkikivi. Sitä on seinissä lohkareina, hiottuna lattiassa, alttarissa sekä saarnatuolissa. Virtasalmen kirkko on ensimmäinen rakennus, jossa sitä on käytetty. Dolomiittikalkkikiven kauneus ja värit johtuvat epäpuhtauksista, joita kivessä ovat rauta, kromi ja magnesium. Kivet on sahannut ja hionut Pieksämäen kiviveistämö.
Toinen erikoinen rakennusmateriaali on puu, nimenomaan käytettynä vesikatossa. Paanukaton teki Taisto Alitolppa Ikaalisista.

Kirkon pohjoispuolen ikkunaseinän takana näkyy vanhan kirkon alttaripäädyn kivijalan osa. Sen keskellä oleva suihkuallas kuvaa elävää vettä.

Urut ovat 18-äänikertaiset, ja ne on rakentanut urkurakentamo Hans Heinrich. Kellot on valanut hollantilainen Koninklijke Eijsbouts Klokkengierij.

Kirkkojen kuvat näet tästä.