Muut kirkot seurakunnan alueella

Seurakunnan alueella on kirkot myös Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen alueella sekä Partaharjukeskuksessa.

Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen kirkko Nenonpellossa

Kirkko sijaitsee Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen alueella, Nenonpellossa. Pääasiallisesti kirkko palvelee osaamis- ja tukikeskuksen asiakkaita, mutta kaikki ovat tervetulleita jumalanpalveluksiin, konsertteihin ja tapahtumiin.

Jyrkkäkattoinen kirkko valmistui vuonna 1958 A. Blomstedtin suunnitelman pohjalta. Kirkon erikoisuus on Armas Hutrin uran pääteos, Vaalijalan kirkon alttaritaulu. 1,8 metriä korkea ja 9 metriä pitkä taulu koostuu 33 000 mäntypalasta, jotka muodostavat kuvan koko alttarin leveydelle.

Osoite:
Nenonpellontie 40, keskuspiha, 76940 NENONPELTO

Vaalijalan osaamis- ja tukikeskuksen pappi Elina Knuuttila  p.050 558 0204

Lisätietoja:

Ristikiven kirkko Partaharjussa

Ristikiven kirkko sijaitsee metsässä, Partaharjukeskuksen välittömässä läheisyydessä. Ristikiven kirkko on valmistunut v.1971, ja sen on suunnitellut arkkitehti Jussi Lappi-Seppälä. Kirkon erikoisuus on se, että kirkosta puuttuu katto, Sieltä on suora yhteys ylöspäin Taivaan Isään ja Hänen luomaansa luontoon. Kirkko rajautuu metsästä jykevillä hirsiseinillä. Kirkko on saanut nimensä 1800 miljoonaa vuotta vanhasta kivestä, johon jääkausien aikana on muotoutunut ristikuvio. Kivi on ollut paikallaan noin 10 000 vuotta, ja se löytyi v. 1967 kirkon ”lattiasta”. Kun samalle paikalle v.1971 rakennettiin nykyinen kirkko, oli itsestäänselvyys, että kivi asetettiin kirkon alttarille ja kirkon nimeksi tuli Ristikiven kirkko.

Ristikiven kirkko palvelee Partaharjun vieraita ja leiriläisiä.
Kirkko on myös suosittu vihkikirkko ja laajasti tunnettu nähtävyys.

Osoite:
Ristikiventie, 76280 PARTAHARJU
Kirkko on aina avoinna ja sitä voi varata käyttöön
Partaharjukeskuksesta arkisin klo 8-16
Eija Sorjonen 040 554 2801   eija.sorjonen@partaharjukeskus.fi

Lue lisää Partaharjun Ristikiven kirkosta.