Vanhan kirkon historia

Kirkko on rakennettu vuonna 1753. Kirkkorakennus on kolmas samalla mäellä ollut rakennus. Kellotapuli on Pieksämäen vanhin rakennus, vuodelta 1746.

Nykyisen, ristinmuotoisen kirkon rakensi kiihtelysvaaralainen kansanrakentaja August Sorsa.
Toinen kirkon erityispiirre ovat Mikael Toppeliuksen maalaukset. Taiteilija maalasi ensin muotokuvan kirkkoherra Paul Krogiuksesta, ja sitten parvekekaiteiden kuvat profeetoista ja opetuslapsista. Saarnatuolin kuvissa ovat uskonpuhdistuksen merkkimiehet Martti Luther ja Filip Melanchton. Alempi, ehtoollista esittävä alttaritaulu on vuodelta 1672, ylempi taas on jäljennös B. A. Godenhjelmin taulusta Kuopion tuomiokirkossa.

Kirkkoa on korjattu useasti. Vuonna 1896 rakennettiin sakasti ja ulkoeteiset. Vuoden 1972 korjauksessa poistettiin alkuperäisen hirsiseinäpinnan panelointi. Vuoden 2001–2002 muutostöissä korjattiin kirkon perusrakenteita ja uusittiin kattorakenteet. Paanukatto oli vaihdettu peltikatoksi jo vuosisata sitten.
Alttariseinä palautettiin hirsipinnalle ja taulujen ympärille tuli kehikko. Saarnatuoli sai katon. Penkkien väri muuttui valoisammaksi, samoin kuin koko kirkon yleisilme.

Kirkkotekstiilit ovat taiteilija Aino Lampion suunnittelemia. Kirkon läheisyydessä, Sylvinkujalla, on vuosina 1802–05 rakennettu kustavilaistyylinen Iso-Pappila. Sen pihapiirissä on muistokivi puretusta pikkupappilasta, jossa syntyi vuonna 1900 presidentinrouva Sylvi Kekkonen.