Yhdeksi seurakunnaksi

Kirkkohallituksen päätöksellä 16.8.2006 Pieksämäen maaseurakunta ja Pieksämäen kaupunkiseurakunta lakkautettiin 31.12.2006. Lakkautettujen seurakuntien tilalle perustettiin Pieksämäen seurakunta 1.1.2007. Seurakunnan toimialueena on Pieksämäen kaupunki.

Jälleen yhdessä

Seurakunnan taustalla on pitkä historia ulottuen vuoteen 1573. Sitä ennen alueemme kuului Mikkelin Savilahden katoliseen kirkkopitäjään. Myöhemmin Pieksämäen laajasta kirkkopitäjästä on erotettu Kangasniemi, Haukivuori, Virtasalmi, Jäppilä ja Suonenjoki. Jakautuminen Pieksämäen maa- ja kauppalaseurakunnaksi tapahtui vuonna 1956. Kauppala muuttui kaupungiksi vuonna 1962 ja sen myötä kauppalaseurakunta kaupunkiseurakunnaksi.

Entinen Pieksämäen maalaiskunta, Jäppilä, ja Virtasalmi yhdistyivät yhdeksi uudeksi, Pieksänmaan kunnaksi vuoden 2004 alussa. Tällöin Jäppilän ja Virtasalmen seurakunnat liittyivät Pieksämäen maaseurakuntaan.

Viimeisin liitos tapahtui vuonna 2007, jolloin Pieksämäen seurakunta ulottuu koko Pieksämäen kaupungin alueelle, kantakaupunkiin, Naarajärven taajamaan, Jäppilään ja Virtasalmelle sekä laajalle maaseudulle.

Seurakunnan jäsenmäärä on noin 15 266  kunnan asukasmäärän ollessa noin  18 467.

Vuoden 2020 alusta alkaen Pieksämäen seurakunta kuuluu Mikkelin hiippakuntaan ja Etelä-Savon tuomiorovastikuntaan.

Tietojen säilytys

Pieksämäen seurakunnan ja sitä edeltäneiden seurakuntien tiedot ja kirkonkirjat ovat Pieksämäen seurakunnan hallussa.
Kaikki todistukset ja sukuselvitykset laaditaan Kuopion aluekeskusrekisterissä.
Tilaukset suoraan Kuopiosta p. 040 4848 225.