Ympäristöasiat

Kristillisen kirkon ympäristötyö ja ympäristövastuu pohjautuu Raamattuun ja kirkon yhteiseen uskoon.

Kirkon ilmasto-ohjelma (hyväksytty 2008) rakentuu seuraavien kolmen periaatteen varaan:

Kiitollisuus

Jumala jakaa hyviä lahjojaan maailmaan aina luodun välityksellä. Kiitollisuus Jumalan antamasta elämän lahjasta ja sen ylläpidosta kaikissa luoduissa, ja kiitollisuudesta nouseva rakkaus saavat ihmisen toimimaan luomakunnan parhaaksi. Luonnon ihmistä eheyttävä voima on yksi Jumalan suurista lahjoista.

Kunnioitus

Ihmisen yhteys muuhun luomakuntaan on syvästi hengellinen yhteys. Jumala on läsnä kaikessa luodussaan, siksi luomakunta on pyhä ja suuren kunnioituksen arvoinen. Kunnioittava asenne rajoittaa ihmisen ahnetta taipumusta käyttää luontoa vain oman hyödyn tavoitteluun.

Kohtuus

Kohtuullinen elämäntapa on pyrkimystä käyttää Jumalan antamia lahjoja oikein. Kristilliseen uskoon kuuluu yksinkertainen elämä, kohtuuden korostaminen ja toimiminen vastavoimana ylikorostuneelle kulutuskulttuurille. Hiljentyminen ja rukous antavat eettiselle kilvoittelulle ja toiminnalle voiman ja suunnan.

Seurakunnan ympäristövastaava Maria Suurnäkki

Piirroskuva, tyttö liitää ilmapallolla yli reilun kaupungin.