Arkkualba

eli arkkuvaate

Arkkualbaa käytetään hautaan siunaamistilaisuudessa arkkua peittävänä vaatteena. Arkkualboja on ollut Suomessa käytössä 1100-luvulta 1800-luvun lopulle asti. Uudelleen niiden käyttö on alkanut elpyä 2000-luvun alusta. Arkun päälle levitetty arkkualba kuvaa ihmisten samanarvoisuutta Jumalan edessä.

Pieksämäen seurakuntaan arkkualba hankittiin ympäristötoimikunnan aloitteesta. Sen toivotaan vähentävän turhien tekstiilien käyttöä arkun verhoilussa. Arkkualba on kudottu luonnonvaaleasta ja pehmeän vihreästä ohuesta villalangasta. Arkkualban suunnittelijana ja kutojana on toiminut pieksämäkeläinen Maija-Liisa Issakainen.

Arkkualbaa voi käyttää sekä tuhkaus- että arkkuhautauksissa. Alban päälle asetetaan erillinen hiekkaliina, jonka päälle pappi tekee siunaustilaisuudessa hiekalla ristin. Alban päälle ei voi laittaa mitään kukkia, ei edes arkkulaitetta. Albaa ei voi viedä ulos, joten arkkuhautauksessa suntio ja pappi poistavat sen arkun päältä ennen haudalle lähtöä.

Alban säilytyspaikka on Vangasniemen siunauskappelin seinällä. Albaa voidaan varata myös seurakunnan toisissa siunauskappeleissa ja kirkoissa tapahtuviin siunauksiin. Alban käytöstä ja varaamisesta on sovittava hyvissä ajoin seurakuntatoimiston kanssa hautaustoimitusta järjestettäessä.

Arkkualba arkun päällä.