Hautajaiset

"Herra, anna hänelle iänkaikkinen lepo, ikuinen valo häntä valaiskoon. "

Surussa voimme lohduttaa toinen toisiamme sillä, että saamme jättää rakkaamme Jumalan käsiin.
On tärkeää, että surun hetkellä ei jää yksin vaan saa tukea läheisiltä, sukulaisilta, ystäviltä ja seurakunnasta.

Papit ja diakoniatyöntekijät ovat Sinua varten kun tarvitset kuuntelijaa tai tukijaa surussasi.

Siunaukseen liittyvissä kysymyksissä ja tilojen varaamisessa palvelee seurakuntatoimisto.
Hautapaikka-asiat järjestetään hautausmaatoimistossa.

Pieksämäen seurakunnalla on arkkualba, jota on mahdollista käyttää siunauksessa arkun päällä.
Lue lisää arkkualbasta täältä.

Älä jää surussasi yksin.

Sururyhmä on läheisensä menettäneiden pienryhmä, joka perustuu vertaistukeen.
Ryhmässä jokaisella on mahdollisuus kertoa omasta surustaan ja käydä läpi toisten kanssa keskustellen niitä ajatuksia ja tunteita, joita läheisen kuolema on aiheuttanut.
Sureminen vaatii aikaa ja vie voimia. Diakoniatyöntekijä tai pappi on valmis kuuntelemaan ja käymään läpi suruun liittyviä tunteita.
Sururyhmiä järjestetään keväisin ja syksyisin. Ryhmä kokoontuu noin kuusi kertaa viikon tai kahden viikon välein eri teemojen ympärille.
Keskustelu ryhmässä on luottamuksellista.

Lisätietoja: hanna.kytola@evl.fi tai sari.sormunen@evl.fi

Valkea arkku jonka päällä risti ja valkea ruusu.
kuva: kirkon kuvapankki

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö