Jäppilän kirkon historiaa

Keskikokoinen puukirkko on rakennettu vuonna 1872 arkkitehti Ferdinand Öhmanin johdolla.
Kivijalassa on säilynyt vuosilukuja kertoen siitä, että rakennusvaihe kesti toistakymmentä vuotta.
Viimeinen peruskorjaus on tehty vuonna 2013.
Uudet Sotkamon urkurakentamon urut valmistuivat vuonna 2006.
Alttaritaulu vuodelta 1878 on taiteilija F. Weurlanderin käsialaa. Kirkon esineistö on seurakuntalaisten ja yhteisöjen aikojen kuluessa lahjoittamaa. Kirkossa on 550 istumapaikkaa.

Kaikki kolme kattokruunua ovat seurakuntalaisten lahjoittamia. Kaksi vanhinta on saatu jo kirkon valmistumisen aikaan. Suurin, nykyisin kirkon keskellä oleva on Martti ja Aune Könösen lahjoittama 1990-luvulla.

Vanhin ehtoolliskalusto on myös kirkon valmistumisen ajoilta ja sorsakoskelaisen sahanomistajan J.A. Lindbladin lahjoittama.
Kirkkotekstiileistä vanhimmat ovat vuodelta 1928. Samenttiset antependium, kaksi kirjaliinaa sekä juhlava messukasukka ovat rouva Hanna Loimarannan käsialaa.
Vuonna 1972 maalauksen yhteydessä kirkkoon saatiin taiteilija Terttu Hassin suunnittelema vihreä tekstiilisarja. Ja vihdoin 1988 saman taiteilijan toteuttamat vihreä, valkoinen ja violetti tekstiilisarja.
Yksityiset ja yhteisöt ovat lahjoittaneet kaikki kirkon kyntteliköt, samoin vihki- ja kasteryijyt.

Kirkonkelloista vanhempi ja pienempi on hankittu kirkon valmistumisen yhteydessä ja valmistettu Tukholmassa. Suurempi kello on 1950-luvulta ja valmistettu Valmetilla Tampereella.

Jäppilän kirkko kesällä.