Ystävyysseurakunnat

Pieksämäen seurakunnalla on kaksi ystävyysseurakuntaa Inkerin kirkossa, Venäjällä: Skuoritsa Inkerinmaalla ja Sortavala Laatokan Karjalassa.

Tarkoituksena on edistää seurakuntien ja niiden jäsenten keskinäistä yhteyttä.

Skuoritsa

Skuoritsa sijaitsee Länsi-Inkerissä, lähellä Pietaria. Seurakunta on perinteinen inkeriläisseurakunta, jossa puhutaan venäjää, mutta vanhemmat vielä jonkin verran suomea. Siihen kuuluu noin 650 jäsentä. Seurakunta pitää yllä Maria-kotia, joka on vanhainkoti.

Lue lisää Inkerin kirkon nettisivuilta.

Sortavala

Sortavala sijaitsee Laatokan pohjoisrannalla, ja se on Sortavalan piirin hallinnollinen keskus. Kaupungissa on vajaa 20 000 asukasta.

Sortavalan evankelis-luterilainen seurakuntaan kuuluu reilu sata ihmistä. Se koostuu monista kansallisuuksista, ja yhteinen kieli on venäjä. Sortavalassa joko ei kuuluta mihinkään kirkkoon tai sitten ollaan hyvin väljässä suhteessa eri seurakuntiin.

Skuoritsan kirkko. Ihmiset Jumalanpalveluksessa.